dilluns, 6 d’abril del 2015

Fases del projecte

FASE 1 : Elaboració d’un Pla d’Acció Tutorial sobre Educació Emocional                                                                DATA: 2 de març del 2015                     HORES: 57
Objectius:
§  Incorporar els valors de l’Educació Emocional al Projecte Educatiu de Centre.
§  Sensibilitzar el claustre en el treball de l’Educació Emocional.
§  Recolzar en el desenvolupament de les competències emocionals.
Destinataris/àries: Professorat i alumnat  de 3r d’ESO.
TASQUES I ACTIVITATS
Reunió amb el claustre de professors per a explicar-los la raó de ser del projecte.
Disseny d’un Pla d’Acció Tutorial de 12 sessions amb les activitats corresponents.
Recolzament al professorat en el desenvolupament de les competències emocionals i recollir les propostes que puguin anar sorgint.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Consulta de la bibliografia referenciada per a elaborar les activitats corresponents.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
§  Estructura de les tasques.
§  Grau de dificultat de les activitats.
§  Adequació de la planificació.

FASE 2 :  Implementació         DATA: 4 de març del 2015       HORES: 12
Objectius: 
§  Implementar una educació emocional ajustada i adequada als alumnes de 3r d’ESO.
§  Portar a terme sessions d’educació emocional que s’ajustin al PAT.
Destinataris/àries: Alumnes de 3r d’ESO.
CONTINGUTS I ACTIVITATS
Els continguts a desenvolupar durant la proposta estan encaminats a desenvolupar les competències emocionals i afectives dels i de les alumnes, tant personals com de grup, i han de permetre una enriquidora convivència i una adequada autoestima i equilibri personal. Aquests continguts són:
§  Autoconeixement.
§  Consciència emocional.
§  Comprensió i regulació de les emocions.
§  Autoestima.
§  Empatia.
§  Habilitats socio-emocionals.
§  Convivència amb els altres.
§  Resolució positiva de conflictes.
§  Habilitats de vida i benestar.
Les activitats, que descriuré en una graella, són per a ser realitzades per un grup d’uns 25 alumnes. Aquestes són:
§  Em conec (conte: El tresor interior) / Ens coneixem.
§  Relaxació. Vocabulari emocional.
§  El semàfor de les emocions.
§  Cada persona espera quelcom diferent de mi (conte: L’ase, el vell i el nen).
§  Estic orgullós de ...
§  Al lloc d’una altra persona?
§  Actuant amb assertivitat.
§  Aprendre a escoltar.
§  Estel de l’amistat.
§  Qui guanya? (vídeo: Sopar per a dos).
§  Treball de mediació.
§  Objectius (lectura: La història d’en Juli).

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
§  Vídeos.
§  Lectures.
§  Qüestionaris.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
De l’alumne/a:
§  L’alumne/a para atenció quan es realitzen les explicacions.
§  S’implica en les activitats i hi posa interès.
§  Interacciona amb els companys/es: dialoga, s’integra, etc.
§  Exposa les seves pròpies idees.
§  Respecta els torns d’intervenció.
§  Ajuda els seus companys i companyes quan li ho demanen.
§  Resol els conflictes de forma dialogada.
§  Respecta les normes i el material.
Del professor/a:
  • Procura un clima afectiu dins l’aula.
  • Estructura adequadament el temps.
  • Utilitza tots els tipus d’interaccions.
  • Utilitza l’entorn físic de forma adequada per a fomentar l’aprenentatge.
  • Mostra intencionalitat didàctica en l’exercici del procés.
  • Realitza una organització prèvia de les tasques.
  • Facilita estratègies d’aprenentatge.
De les activitats
  • Són les adequades per aconseguir el que es pretén?
  • Cal reajustar-les en funció de com hagi l’activitat anterior?
  • Reajustar les sessions en funció dels imprevistos.

FASE 3 :  Avaluació del Projecte         DATA: de març a juny                                 HORES: 6 (al final de la implementació) i 12 (durant el procés d’implementació)
Objectius:
§  Valoració de la idoneïtat del projecte.
§  Valoració de la seva implementació.
§  Valoració del grau d’assoliment dels objectius.
§  Valoració dels punts forts i dels punts febles.
Destinatari: Programa d’Educació Emocional.
ACTIVITATS
§  Elaboració d’un Diari de les sessions.
§  Anàlisi de les activitats mitjançant un Full de registre.
§  Reunió amb l’equip docent de 3r d’ESO i amb la psicopedagoga.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Per avaluar el procés del projecte es faran servir eines qualitatives com és l’elaboració sistemàtica d’un “Diari de les sessions” i l’”Anàlisi de les activitats”.
Al Diari de les sessions s’hi descriurà tot el que passi. Mitjançant un registre narratiu, el diari recollirà les conductes dels i de les alumnes, els continguts i els productes de cada activitat.
Les activitats s’analitzaran mitjançant un Full de registre, on hi figurin els indicadors d’avaluació. Aquests són: grau de plaer, grau de participació, clima del grup, comunicació i escolta, i grau d’obtenció dels objectius.
Aquests indicadors seran avaluats en una escala de l’1 al 10. El Full de registre també inclourà dos aspectes més a ser valorats: Elements positius i dificultats de la sessió i com millorar-les i Descripció de la impressió subjectiva de la sessió.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
§  Objectius assolits i no assolits.
§  Grau de dificultat de les activitats.
§  Participació i rendiment dels alumnes.
§  Adequació de la planificació.
§  Correcta adaptació del grup classe.
§  Dificultats observades a la sessió.
§  Propostes de millora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada