diumenge, 7 de desembre del 2014

Pla Intensiu de Millora

Una manera d’atendre la diversitat de l’alumnat que accedeix al primer curs de l’educació secundària obligatòria, a l’institut on faig les pràctiques, i que no ha assolit les competències bàsiques a l’Educació Primària (especialment la competència comunicativa en llengua catalana i castellana, i la competència matemàtica), és fer una actuació preventiva amb suport personalitzat per a aquest alumnat. Es tracta del Pla Intensiu de Millora (PIM), mesura a favor de l’èxit escolar que impulsa el Departament d’Ensenyament a fi de donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes per assolir l’èxit en finalitzar l’etapa d’educació secundària obligatòria. Aquesta actuació evita que els alumnes s’endarrereixin en els aprenentatges de les diferents matèries i millorin les seves possibilitats d’èxit educatiu en cursos posteriors.

La proposta per a la incorporació de l’alumnat en aquest PIM requereix l’informe favorable de la comissió d’atenció a la diversitat (CAD), a partir de la informació facilitada per l’escola de primària de procedència en la darrera reunió de coordinació per al traspàs de primària a secundària, i tenint en compte l’opinió dels pares o tutors de l’alumne. La incorporació d’alumnat al PIM es fa a l’inici de curs, si bé s’hi podrà també incorporar alumnat més tard.

L’equip directiu de l’Institut El Foix organitza els grups flexibles del PIM de 1r i 2n d’ESO amb un màxim de 12 alumnes. La participació en aquest pla de millora es presenta als alumnes com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per tant, es requereix el compromís d’aprofitar l’oportunitat que se’ls ofereix.

El criteri que es segueix al Pla Intensiu de Millora és que es dedicarà una part significativa de l’horari lectiu de l’alumnat (13 hores setmanals) a realitzar en el grup flexible les matèries de llengua catalana (4 h), llengua castellana (4 h) i matemàtiques (5 h). La resta d’hores lectives setmanals, l’alumnat del programa les podrà realitzar conjuntament amb la resta de l’alumnat del grup ordinari de 1r i 2n d’ESO.

L’avaluació dels alumnes que cursen el PIM té com a referent les competències bàsiques de l’educació primària i els objectius del primer curs de l’educació secundària obligatòria, així com els criteris d’avaluació específics del pla.

Aquestes últimes setmanes la meva tutora de pràctiques ha estat elaborant per a cada alumne/a que cursa el Pla Intensiu de Millora el corresponent pla individualitzat que constarà al seu expedient acadèmic. Els professors del programa fan un seguiment individualitzat de l’activitat de cadascun dels alumnes i disposen d’un registre de l’evolució dels seus aprenentatges. Així mateix, l’autoavaluació per part dels mateixos alumnes esdevé un element clau per tal de fer-los responsables del seu procés d’aprenentatge.

L’avaluació la fa l’equip docent que imparteix ensenyaments als alumnes del PIM, coordinat pel professor tutor del grup flexible i pel tutor del grup ordinari. Per a l’avaluació, cada professor que imparteix docència a un alumne/a del grup PIM aporta la informació corresponent a les activitats que cada alumne/a desenvolupa, independentment que aquestes es realitzin al grup flexible o al grup ordinari.

Com a conseqüència del procés d’avaluació, en finalitzar el curs l’equip docent  prendrà les decisions corresponents sobre la promoció de l’alumnat que hagi participat en el PIM.


El model de Pla Individualitzat del PIM és el següent:

MODEL DE PLA INDIVIDUALITZAT DEL PLA INTENSIU DE MILLORA
EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

Curs acadèmic 2014 /2015

1.    Dades personals i escolars

Alumne/a:

Data de naixement:

Nivell:

Coordinador del Pla:

Membres de l’Equip PIM:

Observacions:

¨  Dictamen d’escolarització
¨  Informe necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
¨  Certificat del Centre d’Atenció al Disminuït del Departament de Benestar Social i Família
£    Decisió del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)

£ Discapacitat

£ Trastorn aprenentatge
£ Alteracions greus de conducta
£ Altes capacitats
£ Malaltia
£ altres
Especificar

Especificar

Especificar

Especificar

Especificar

Especificar

Data:



2.    Justificació
Breu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PIM. Anotar en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació, reunió d’equip docent ...)




3.    Interessos i potencialitats
Interessos de l’alumne/a  per determinats temes. Aficions. Tipus d’activitats en què li agrada participar. Competències en què l’alumne/a  mostra més desenvolupament en comparació amb aquelles prioritzades.
Aquestes competències segurament es fan visibles també en matèries en què l’alumne/a  no necessita adaptacions.




4.    Proposta educativa

Matèries i tipus d’adaptació que es proposa (Pel que fa als objectius, continguts, activitats, avaluació... veure el model de fitxa adjunta).

Matèries i adaptacions que es proposen

PI
Horari
Suports
Docents i professionals implicats
Adaptació proves i exàmens




SI   
    NO
Llengua catalana i literatura*





Llengua castellana i literatura*





Llengua estrangera





Matemàtiques*





Ciències de la naturalesa





Ciències socials, geografia i història





Educació física





Música





Educació visual i plàstica





Tecnologies





Religió / Activitats d’atenció educativa





Treball de síntesi





*Per aquells alumnes que participin en el grup del Pla Intensiu de Millora, caldrà especificar-ho a la casella PI, tot marcant PIM en aquesta casella. Per als alumnes que tinguin una modificació en altres matèries cal marcar X en la casella que correspongui i completar les fitxes adjuntes.

5.    Participació i informació a la família

El pare, la mare o els tutors/es legals són informats d’aquest programa i acorden amb el tutor/a el seguiment del mateix.

Signatures del pare/mare:                             Tutor/a:                                Vist-i-plau del director/a:                                

Segell i data:


6.    Reunions de coordinació i seguiment del pla

Data de la primera reunió d’Avaluació inicial de l’equip PIM:
Participants:
Temes tractats:
Acords:
Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:
Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:

7.    Valoració final del pla 
Progrés en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats. Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització..


Propostes per a la continuació en un grup de 1r en condició de repetidor o bé promoció a 2n de cara al següent curs




PLA INDIVIDUALITZAT PER A L’ALUMNAT AMB PIM

 Nom de l’alumne/a:

Data de naixement:

Grup classe:

MATÈRIA:



OBJECTIUS

ACTIVITATS

COMPETÈNCIES
BÀSIQUES

CRITERIS
D’AVALUACIÓ
ADAPATACIONS DE PROVES I EXÀMENS

SI

NO















METODOLOGIA


MATERIALS


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada