Una manera d’atendre la diversitat de l’alumnat que
accedeix al primer curs de l’educació secundària obligatòria, a l’institut on
faig les pràctiques, i que no ha assolit les competències bàsiques a l’Educació
Primària (especialment la competència comunicativa en llengua catalana i
castellana, i la competència matemàtica), és fer una actuació preventiva amb
suport personalitzat per a aquest alumnat. Es tracta del Pla Intensiu de
Millora (PIM), mesura a favor de l’èxit escolar que impulsa el Departament d’Ensenyament
a fi de donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els
alumnes per assolir l’èxit en finalitzar l’etapa d’educació secundària
obligatòria. Aquesta actuació evita que els alumnes s’endarrereixin en els
aprenentatges de les diferents matèries i millorin les seves possibilitats d’èxit
educatiu en cursos posteriors.
La proposta per a la incorporació de l’alumnat en aquest
PIM requereix l’informe favorable de la comissió d’atenció a la diversitat
(CAD), a partir de la informació facilitada per l’escola de primària de
procedència en la darrera reunió de coordinació per al traspàs de primària a
secundària, i tenint en compte l’opinió dels pares o tutors de l’alumne. La incorporació
d’alumnat al PIM es fa a l’inici de curs, si bé s’hi podrà també incorporar
alumnat més tard.
L’equip directiu de l’Institut El Foix organitza els
grups flexibles del PIM de 1r i 2n d’ESO amb un màxim de 12 alumnes. La participació
en aquest pla de millora es presenta als alumnes com una oportunitat per
millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per
tant, es requereix el compromís d’aprofitar l’oportunitat que se’ls ofereix.
El criteri que es segueix al Pla Intensiu de Millora és
que es dedicarà una part significativa de l’horari lectiu de l’alumnat (13 hores
setmanals) a realitzar en el grup flexible les matèries de llengua catalana (4
h), llengua castellana (4 h) i matemàtiques (5 h). La resta d’hores lectives
setmanals, l’alumnat del programa les podrà realitzar conjuntament amb la resta
de l’alumnat del grup ordinari de 1r i 2n d’ESO.
L’avaluació dels alumnes que cursen el PIM té com a
referent les competències bàsiques de l’educació primària i els objectius del
primer curs de l’educació secundària obligatòria, així com els criteris d’avaluació
específics del pla.
Aquestes últimes setmanes la meva tutora de pràctiques ha
estat elaborant per a cada alumne/a que cursa el Pla Intensiu de Millora el
corresponent pla individualitzat que constarà al seu expedient acadèmic. Els
professors del programa fan un seguiment individualitzat de l’activitat de
cadascun dels alumnes i disposen d’un registre de l’evolució dels seus
aprenentatges. Així mateix, l’autoavaluació per part dels mateixos alumnes
esdevé un element clau per tal de fer-los responsables del seu procés d’aprenentatge.
L’avaluació la fa l’equip docent que imparteix ensenyaments
als alumnes del PIM, coordinat pel professor tutor del grup flexible i pel
tutor del grup ordinari. Per a l’avaluació, cada professor que imparteix
docència a un alumne/a del grup PIM aporta la informació corresponent a les
activitats que cada alumne/a desenvolupa, independentment que aquestes es
realitzin al grup flexible o al grup ordinari.
Com a conseqüència del procés d’avaluació, en finalitzar
el curs l’equip docent prendrà les
decisions corresponents sobre la promoció de l’alumnat que hagi participat en
el PIM.
El model de Pla Individualitzat del PIM és el següent:
MODEL DE PLA
INDIVIDUALITZAT DEL PLA INTENSIU DE MILLORA
EDUCACIÓ
SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
Curs acadèmic 2014 /2015
1. Dades personals i escolars
Alumne/a:
|
||||||
Data de naixement:
|
||||||
Nivell:
|
||||||
Coordinador del
Pla:
|
||||||
Membres de l’Equip
PIM:
|
||||||
Observacions:
|
||||||
¨ Dictamen d’escolarització
¨ Informe necessitats educatives
específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
¨ Certificat del Centre d’Atenció al
Disminuït del Departament de Benestar Social i Família
£ Decisió del centre (director/ Comissió
d’Atenció a la diversitat)
|
||||||
£
Discapacitat
|
£
Trastorn aprenentatge
|
£
Alteracions greus de conducta
|
£ Altes
capacitats
|
£
Malaltia
|
£
altres
|
|
Especificar
|
Especificar
|
Especificar
|
Especificar
|
Especificar
|
Especificar
|
|
Data:
|
||||||
2. Justificació
Breu descripció
argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PIM. Anotar en quin
document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de
|
3. Interessos i
potencialitats
Interessos
de l’alumne/a per determinats temes.
Aficions. Tipus d’activitats en què li agrada participar. Competències en què
l’alumne/a mostra més desenvolupament
en comparació amb aquelles prioritzades.
Aquestes
competències segurament es fan visibles també en matèries en què
l’alumne/a no necessita adaptacions.
|
4. Proposta educativa
Matèries
i tipus d’adaptació que es proposa (Pel que fa als
objectius, continguts, activitats, avaluació... veure el model de fitxa
adjunta).
Matèries
i adaptacions que es proposen
|
|||||
|
PI
|
Horari
|
Suports
Docents i professionals implicats
|
Adaptació proves i exàmens
|
|
|
|
|
|
SI
|
NO
|
Llengua catalana i
literatura*
|
|
|
|
|
|
Llengua castellana
i literatura*
|
|
|
|
|
|
Llengua estrangera
|
|
|
|
|
|
Matemàtiques*
|
|
|
|
|
|
Ciències de la
naturalesa
|
|
|
|
|
|
Ciències socials,
geografia i història
|
|
|
|
|
|
Educació física
|
|
|
|
|
|
Música
|
|
|
|
|
|
Educació visual i
plàstica
|
|
|
|
|
|
Tecnologies
|
|
|
|
|
|
Religió
/ Activitats d’atenció educativa
|
|
|
|
|
|
Treball de síntesi
|
|
|
|
|
|
*Per aquells alumnes que participin en el grup del
Pla Intensiu de Millora, caldrà especificar-ho a la casella PI, tot
marcant PIM en aquesta casella. Per als alumnes que tinguin una modificació en
altres matèries cal marcar X en la casella que correspongui i completar les
fitxes adjuntes.
5. Participació i informació
a la família
El pare, la mare o
els tutors/es legals són informats d’aquest programa i acorden amb el tutor/a
el seguiment del mateix.
Signatures del
pare/mare:
Tutor/a:
Vist-i-plau del
director/a:
Segell i data:
|
6. Reunions de coordinació i
seguiment del pla
Data de la primera
reunió d’Avaluació inicial de l’equip PIM:
Participants:
Temes tractats:
Acords:
|
Data reunió i
participants:
Temes tractats:
Acords:
|
Data reunió i
participants:
Temes tractats:
Acords:
|
7. Valoració final del
pla
Progrés en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats.
Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització..
|
Propostes per a la continuació en un grup de 1r en condició de
repetidor o bé promoció a 2n de cara al següent curs
|
PLA INDIVIDUALITZAT PER A L’ALUMNAT AMB PIM
Nom de l’alumne/a:
Data de naixement:
Grup classe:
MATÈRIA:
OBJECTIUS
|
ACTIVITATS
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS
D’AVALUACIÓ
|
ADAPATACIONS DE PROVES I EXÀMENS
|
|
SI
|
NO
|
||||
|
|
|
|
|
|
METODOLOGIA
|
|||||
MATERIALS
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada