dilluns, 14 de gener del 2013

KITE sobre el propi aprenentatge

Cas: EL PROPI APRENENTATGE
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
L’assignatura de Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació, a la llicenciatura de psicopedagogia, ha suposat tot una repte per a mi, ja que s’ha treballat d’una manera diferent a com estava acostumada a fer.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
7 semestres
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir per estudiar, per cercar informació i per comunicar-se a través del correu electrònic.

---
Tipus d’escola
Universitat Oberta de Catalunya
És on-line.
Localització del centre
Barcelona.
---
Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador a casa.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja. Treballo en una escola pública.

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Estudiants de Psicopedagogia.
---
Àrea / unitat
2n cicle de Psicopedagogia.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
S’han hagut d’elaborar tres PAC’s força treballades. Elaboració de mapes conceptuals amb el cmap. Fòrum a disposició dels estudiants per a exposar preguntes, dubtes, aclariments, etc.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Coneixements teòrics i pràctics sobre les TIC en l’àmbit de la psicopedagogia. Elaboració d’un blog per a compartir-hi aprenentatges i experiències. Integració i reflexió dels continguts apresos a l’assignatura.
---
Tipus d’activitat
Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica. Elaborar activitats concretes (debats, cmap, excel...) aplicant les TIC.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb connexió a internet.
Programari específic (word, Cmap Tools, excel...).
Eines virtuals ( web de la UOC, Google Drive, wiki, blog...).
---
Raó per la qual la fa servir
Per aprendre i per compartir experiències.
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Activitats per a aconseguir aprenentatge significatiu a través de les TIC, enfocades des del constructivisme.
---
Dificultats trobades
Molta informació donada per a l’elaboració de les activitats. Havia de repassar moltes vegades la informació de tot el que s’havia de fer per a realitzar les activitats.
---
Ajuda / col·laboració emprada
 Col·laboració de les companyes i dels companys a través del fòrum per a resoldre dubtes, i també de la consultora. Les pautes d’autoavaluació també han servit d’orientació.
---
Rol del professor
Director, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobridor, comunicador, col·laborador i reflexiu en el seu procés d’aprenentatge.
---
Resultats
Observacions
Al principi semblava una assignatura molt difícil, però a mesura que anava resolent els diferents apartats, i amb l’ajuda d’altres companys i amb perseverança ha après molt.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació continua valorada per la consultora, pautes d’autoavaluació sobre el propi procés d’aprenentatge, valoració per un company/a.
---
Lliçó apresa per l’estudiant
L’aprenentatge significatiu rau en que es faci una connexió entre els aprenentatges nous i els previs; és important, doncs, ser conscient d’això i l’autoavaluació pot ajudar molt a corregir possibles errors.
---



Història complerta

Entrevistador: Hola Josefina, m’agradaria fer-te unes preguntes relacionades amb el treball de l’assignatura Noves TIC en Educació.
Estudiant: D’acord, serà un plaer poder respondre-les.
Entrevistador: Quants semestres fa que estudies a la UOC?
Estudiant: Aquest és el setè semestre.
Entrevistador: A l’assignatura NTICEDU, què és el que has trobat més complicat?
Estudiant: Hi ha coses sobres les noves tecnologies que se m’escapen, millor dit se m’escapaven. Per començar, a la primera activitat havíem de lliurar el treball amb un índex automàtic. No ho havia sentit mai! De fet, complicat ara he vist que no hi ha res, però al principi se’m va fer una muntanya. Però de mica en mica, amb esforç i perseverança he aconseguit esquivar tots els obstacles.
Entrevistador: Hi havia alguna cosa de la qual ja n’haguessis sentit parlar o ha haguessis fet servir.
Estudiant: Sí, el programari Cmap. En una altra assignatura d’un semestre anterior vaig haver de fer un mapa conceptual compartit.
Entrevistador: Has fet el treball en parella, oi?
Estudiant: Sí.
Entrevistador: T’ha resultat més fructífer?
Estudiant: Ja ho crec! Sempre s’aprèn dels altres, el treball col·laboratiu porta al debat i a argumentar les pròpies opinions, i també a prendre decisions. He après noves formes de treballar i comunicar-se com el Google Drive, i n’he recordat d’altres com la wiki, que és molt semblant.
Entrevistador: Com a futura psicopedagoga, creus que aquesta assignatura et serà útil?
Estudiant: I tant que sí. Cada vegada es fan servir més les noves tecnologies a l’escola, crec que tenir-ne un bon coneixement serà essencial. Ara està molt en boga tenir un blog a les escoles, no hauria dit mai que jo tindria un blog i sabria publicar-hi entrades.
Entrevistador: Ho dius amb molt d’entusiasme, continuaràs aportant notícies, experiències...al blog?
Estudiant: Encara que l’assignatura ja s’ha acabat, m’agradaria continuar compartint experiències, projectes, etc. sobre els estudis, i més endavant sobre la professió. Ara ja està començat.
Entrevistador: Doncs res més. Gràcies per tot.
Estudiant: Gràcies a tu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada