Cas:
EL PROPI APRENENTATGE
|
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
|
L’assignatura
de Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació, a la
llicenciatura de psicopedagogia, ha suposat tot una repte per a mi, ja que
s’ha treballat d’una manera diferent a com estava acostumada a fer.
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
Experiència en ensenyament
|
7 semestres
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les fa servir per estudiar, per cercar informació i per comunicar-se a
través del correu electrònic.
|
---
|
Tipus d’escola
|
Universitat Oberta de Catalunya
|
És on-line.
|
Localització del centre
|
Barcelona.
|
---
|
Connexió
|
Internet.
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Ordinador a casa.
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja. Treballo en una escola pública.
|
---
|
Context de la història o cas
|
Nivell dels alumnes
|
Estudiants de Psicopedagogia.
|
---
|
Àrea / unitat
|
2n cicle de Psicopedagogia.
|
---
|
Fites en la història
|
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
S’han hagut d’elaborar tres PAC’s força treballades. Elaboració de
mapes conceptuals amb el cmap. Fòrum a disposició dels estudiants per a
exposar preguntes, dubtes, aclariments, etc.
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Coneixements teòrics i pràctics sobre les TIC en l’àmbit de la
psicopedagogia. Elaboració d’un blog per a compartir-hi aprenentatges i
experiències. Integració i reflexió dels continguts apresos a
l’assignatura.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica. Elaborar activitats
concretes (debats, cmap, excel...) aplicant les TIC.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador amb connexió a internet.
Programari específic (word, Cmap Tools, excel...).
Eines virtuals ( web de la UOC, Google Drive, wiki, blog...).
|
---
|
Raó per la qual la fa servir
|
Per aprendre i per compartir experiències.
|
---
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Activitats per a aconseguir aprenentatge significatiu a través de les
TIC, enfocades des del constructivisme.
|
---
|
Dificultats trobades
|
Molta informació donada per a l’elaboració de les activitats. Havia de
repassar moltes vegades la informació de tot el que s’havia de fer per a
realitzar les activitats.
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Col·laboració de les companyes i dels
companys a través del fòrum per a resoldre dubtes, i també de la consultora. Les pautes
d’autoavaluació també han servit d’orientació.
|
---
|
Rol del professor
|
Director, proporcionar activitats estructurades i orientacions
explícites.
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobridor, comunicador, col·laborador i reflexiu en el
seu procés d’aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
Observacions
|
Al principi semblava una assignatura molt difícil, però a mesura que
anava resolent els diferents apartats, i amb l’ajuda d’altres companys i
amb perseverança ha après molt.
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació continua valorada per la consultora, pautes d’autoavaluació
sobre el propi procés d’aprenentatge, valoració per un company/a.
|
---
|
Lliçó apresa per l’estudiant
|
L’aprenentatge significatiu rau en que es faci una connexió entre els aprenentatges
nous i els previs; és important, doncs, ser conscient d’això i l’autoavaluació
pot ajudar molt a corregir possibles errors.
|
---
|
|
Entrevistador: Hola Josefina, m’agradaria fer-te unes preguntes relacionades
amb el treball de l’assignatura Noves TIC en Educació.
Estudiant: D’acord, serà un plaer poder respondre-les.
Entrevistador: Quants semestres fa que estudies a la UOC?
Estudiant: Aquest és el setè semestre.
Entrevistador: A l’assignatura NTICEDU, què és el que has trobat més
complicat?
Estudiant: Hi ha coses sobres les noves tecnologies que se m’escapen,
millor dit se m’escapaven. Per començar, a la primera activitat havíem de
lliurar el treball amb un índex automàtic. No ho havia sentit mai! De fet,
complicat ara he vist que no hi ha res, però al principi se’m va fer una
muntanya. Però de mica en mica, amb esforç i perseverança he aconseguit
esquivar tots els obstacles.
Entrevistador: Hi havia alguna cosa de la qual ja n’haguessis sentit
parlar o ha haguessis fet servir.
Estudiant: Sí, el programari Cmap. En una altra assignatura d’un
semestre anterior vaig haver de fer un mapa conceptual compartit.
Entrevistador: Has fet el treball en parella, oi?
Estudiant: Sí.
Entrevistador: T’ha resultat més fructífer?
Estudiant: Ja ho crec! Sempre s’aprèn dels altres, el treball col·laboratiu
porta al debat i a argumentar les pròpies opinions, i també a prendre
decisions. He après noves formes de treballar i comunicar-se com el Google
Drive, i n’he recordat d’altres com la wiki, que és molt semblant.
Entrevistador: Com a futura psicopedagoga, creus que aquesta assignatura
et serà útil?
Estudiant: I tant que sí. Cada vegada es fan servir més les noves
tecnologies a l’escola, crec que tenir-ne un bon coneixement serà essencial. Ara
està molt en boga tenir un blog a les escoles, no hauria dit mai que jo tindria
un blog i sabria publicar-hi entrades.
Entrevistador: Ho dius amb molt d’entusiasme, continuaràs aportant
notícies, experiències...al blog?
Estudiant: Encara que l’assignatura ja s’ha acabat, m’agradaria
continuar compartint experiències, projectes, etc. sobre els estudis, i més
endavant sobre la professió. Ara ja està començat.
Entrevistador: Doncs res més. Gràcies per tot.
Estudiant: Gràcies a tu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada