dissabte, 12 de gener del 2013

Cas KITE (Knowledge Innovation for Technology in Education) del projecte

Cas: PER QUÈ VA CAURE L’IMPERI ROMÀ?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Arran d’una excursió a Tarragona –al circ i al teatre romans- un grup de quatre nens i nenes van sentir curiositat vers la forma de viure dels nostres avantpassats. Mitjançant les noves tecnologies aquest petit grup d’aprenents d’edats compreses entre 11 i 13 anys faran una investigació sobre com van viure (arquitectura, comerç, relacions socials...) els romans i com es va arribar a desfer un Imperi de tal magnitud.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
20 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa i a classe

---
Tipus d’escola
Local juvenil del poble
---
Localització del centre
Poble rural
---
Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador portàtil
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
6è primària i 1r ESO
---
Àrea / unitat
Espai de lleure
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Elaboració d’un PowerPoint on es doni resposta als diferents interrogants en forma de continguts.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Aprendre a cercar informació a internet i a elaborar representacions digitals en forma de diapositives.
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador portàtil, càmara de fotos.
---
Raó per la qual la fa servir
Demanda dels aprenents gràcies al plantejament del problema.
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines per a cercar informació.
---
Dificultats trobades
 Cap.
---
Ajuda / col·laboració emprada
 Cap.
---
Rol del professor
Proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobridor i comunicador.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen les activitats proposades.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Continuada, observant que es compleixin els objectius proposats.
---
Lliçó apresa pel professor
És important partir de l’interès dels alumnes per a que l’aprenentatge sigui significatiu.
---


Història complerta

Entrevistador: M’agradaria demanar-te que compartissis una història sobre l’ús de la tecnologia amb infants i que trobis que ha estat un èxit.
Professora: He tingut bons resultats en l’elaboració d’un treball de recerca basat en l’enfocament educacional constructivista, utilitzant la tecnologia com a mediadora per a construir coneixement per part dels aprenents. 
Entrevistador: I com va sorgir la idea de fer aquest treball de recerca?
Professora: Durant una excursió a Tarragona amb els seus pares, a un grup de quatre nens i nenes se’ls va despertar la curiositat vers la forma de viure dels seus avantpassats.
Entrevistador: Que interessant! Continua, si-us-plau.
Professora: Doncs, ja saps com són els nens, davant la magnitud de les ruïnes romanes van fer volar la seva imaginació i parlaven d’imaginar-se els cavalls i les quadrigues corrent per les arenes del circ i la gent aclamant-los. Preguntaven als seus pares com eren les curses de cavalls, com eren les cases on vivia la gent, com era la ciutat fa dos mil anys. Estaven molt emocionats i encuriosits. 
Entrevistador: I vas aprofitar aquesta curiositat per passar a la investigació acció…
Professora: Exactament! Són uns nanos molt macos i se’ls veia molt motivats, a més es van il·lusionar molt quan els vaig proposar de fer servir les noves tecnologies per a satisfer la seva curiositat.
Entrevistador: I de quina manera recopilaríeu la informació per a que aquests nois encuriosits construïssin coneixement?
Professora: Al principi volien cercar la informació a internet sense cap ordre i sense fer cap recopilació. Els vaig proposar d’elaborar un guió on fessin una pluja d’idees d’allò que volien saber. Així vam obtenir uns quants continguts per a iniciar la recerca.
Entrevistador: I de la informació obtinguda...
Professora: ...amb la informació obtinguda elaborarien un dossier on es donés resposta a les preguntes que havien formulat. Havien de ser crítics amb la informació i també havien de demostrar tenir capacitat de síntesi. A més, volien que els seus pares sabessin que havien après força coses sobre els romans.
Entrevistador: I com els ho van dir als seus pares?
Professora: Volien fer quelcom espectacular. I al més gran se li va acudir la idea de fer un PowerPoint.
Entrevistador: Caram!
Professora: La veritat és que no els va costar gens de fer. Resulta que a l’institut, a un d’ells ja se li demana que en faci un cada vegada que acaba un tema d’anglès. I els altres van agafar la tècnica de seguida.
Entrevistador: Els pares devien estar força contents, oi?
Professora: Ja ho crec. Van estar molt contents i orgullosos dels seus fills perquè ells també van aprendre força coses.
Entrevistador: Veig que tu també ets sents orgullosa del treball fet?
Professora: Sí perquè no havia fet res semblant fora de l’escola i que sorgís d’una manera tant espontània. 
Entrevistador: Això vol dir que a l’escola sí que ho has fet?
Professora: A l’escola faig servir les TIC però són activitats per a nens petits.
Entrevistador: Quin tipus d’activitats?
Professora: Són activitats interactives amb la pissarra digital, els agrada molt. També utilitzo internet per mostrar-los imatges, veure vídeos o escoltar cançons, entre d’altres.
Entrevistador: Bé, res més. Moltes gràcies per la teva atenció i paciència.
Professora: Gràcies a tu. Ha estat un plaer compartir-ho amb tu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada